Има ли полезни ходове за малкия и среден бизнес от Европа в търговската война
МСП са гръбнак на много икономики, включително Италия и Германия. Тъй като разполагат с по-малки финансови буфери, те могат да реагират на търговски рискове по-бързо от по-големите компании
&format=webp)
Непостоянният подход на президента Доналд Тръмп относно тарифните политики поставя под въпрос ползите от разширяването на дейността на някои от по-малките европейски компании на американския пазар - знак за усложнената ситуация в търговията с най-голямата икономика в света, подчертава в анализ Reuters.
С налагането на мита върху всичко - от стомана и коняк до автомобили и обувки, целта на Тръмп е да притисне чуждестранните бизнеси да преместят инвестициите си в САЩ, да строят нови заводи там и да създадат хиляди работни места.
Въпреки че големите корпорации от автомобилния и фармацевтичния сектор побързаха да обявят разширяване на дейността си или поне, че обмислят такова, редица компании с далеч по-малък обхват на дейността се опасяват да поемат ангажименти.
Италианската EuroGroup Laminations понастоящем не плаща мита за роторите, които доставя на американски автомобилни клиенти, включително Ford и GM, от завода си в Мексико, тъй като те отговарят на съществуващите правила за внос.
Но дори и да се наложи, преместването на производството в САЩ би я изложило на действащите мита върху специалния вид стомана, която компанията използва в своите автомобилни части, заяви пред Reuters главният изпълнителен директор Марко Ардуини.
„Пропускането на потенциалните американски мита не означава непременно, че може да компенсира допълнителните разходи и ниската наличност на стомана“, обясни той, като добави, че разходите за труд в САЩ, които са до шест пъти по-високи от тези в Мексико, също са проблем.
Германският производител на вентилатори и двигатели ebm-papst отложи плановете за изграждане на трети завод в САЩ или за разширяване на един от съществуващите си обекти поради текущото развитие на ситуацията, включително риска митата да предизвикат рецесия.
„Ако в САЩ настъпи икономически спад, търсенето може да се развие по различен начин“, коментира главният изпълнителен директор на компанията Клаус Гайсдерфер.
Малките и средните предприятия са гръбнакът на много икономики, включително Италия и Германия, които са основни износители за САЩ от ЕС. Тъй като разполагат с по-малки финансови буфери, те могат да реагират на нови търговски рискове по-бързо от по-големите компании.
„Противно на надеждите на Доналд Тръмп, неговият протекционизъм няма да доведе до преместване на повече германски компании в САЩ и създаване на работни места там“, коментира Марк Тенбиг, ръководител на асоциацията DMB, която представлява германските малки и средни предприятия.
В отделни коментари DMB заяви, че няколко компании, чиито имена не са посочени, също преразглеждат бизнеса си в САЩ в резултат на политиките на Тръмп. Други, членуващи в германската инженерна асоциация VDMA, отлагат покупките, заяви Андрю Адаир, съветник по търговската политика на групата за Северна Америка, след пътуване до САЩ този месец. „Изглежда, че в момента индустрията натиска бутона за пауза“, допълни той.
След седмици на заплахи Тръмп обяви на 2 април серия от широки мита върху стоки, внасяни в САЩ от повечето други държави. Те включваха 20% мито върху вноса от ЕС, което по-късно беше намалено на 10% в рамките на т.нар. 90-дневна пауза след разгром на американските активи.
Заявленията на Тръмп, че други държави „прецакват“ САЩ от години - отразяващи гнева му към търговските дефицити, включително този от 235,6 млрд. долара с 27-те държави от ЕС, също повишиха политическата и дипломатическата температура.
Германската компания LAPP, която произвежда всичко - от кабели и проводници до роботи за фабрики, въпреки това се придържа към плановете да удвои производствения си капацитет в завода си в Ню Джърси през 2025 г. „Като семеен бизнес ние планираме в дългосрочен план, а не за предизборни периоди“, коментира главният изпълнителен директор Матиас Лап.
Една от основните причини за несигурността е как тарифите ще се отразят на търсенето и инфлацията в САЩ.
RBC Capital смята, че 10% от потреблението се основава на внос и следователно за потребителите ще бъде „сравнително трудно да се откажат от вносните стоки“.
Консултантската компания AlixPartners обаче смята, че средните разходи на домакинствата в САЩ ще намалеят с повече от 10% до 27 000 долара след въвеждането на митата, и препоръчва на компаниите да възприемат подхода „пауза и наблюдение“.
През всяка от последните три години ЕС е изнасял за САЩ стоки за средно над 500 млрд. евро, предимно фармацевтични продукти, превозни средства и машини, сочат данни на Евростат.
Тръмп се е прицелил предимно в производителите на стомана, автомобили и автомобилни части от блока.
Макар че САЩ остават най-големият търговски партньор на ЕС, митата предизвикаха известен политически отпор срещу поемането на по-голяма експозиция, като френският президент Еманюел Макрон поиска от европейските компании засега да преустановят планираните инвестиции. Промишлените групи призовават европейските компании да се съсредоточат върху други чуждестранни пазари като Индия, Латинска Америка и Югоизточна Азия.
„Видяхме, че ситуацията може да се промени бързо за една нощ“, заяви Себастиан Цанк, ръководител на отдела за корпоративни рейтинги в агенция Scope. „Всички ще останат статични и няма да има прибързани реакции, докато не се появи картина, която може да се определи като устойчива“, допълва анализаторът.