Главните изпълнителни директори на American Airlines, PepsiCo, Procter & Gamble и много други големи американски компании предупреждават, че променящите се тарифни заплахи правят прогнозите за растеж почти невъзможни, предава The Wall Street Journal.

American, Southwest Airlines и Alaska Air Group съобщиха на инвеститорите и анализаторите, че пътуванията в почивните периоди вече са намалели, и изтеглиха прогнозите си за цялата година, тъй като икономическият климат прави бъдещите им планове твърде трудни за прогнозиране.

Procter & Gamble, производителят на Pampers и перилни препарати Tide, заяви, че обмисля да повиши цените на някои стоки. А автоиндустриалните групи, представляващи General Motors, Volkswagen и Toyota, изпратиха писмо до президента Тръмп, в което го умоляват да преразгледа 25-процентното мито върху автомобилните части, което влиза в сила на 3 май, тъй като то ще оскъпи покупката и ремонта на леки и товарни автомобили.

„Не знаем какво ще се случи“, коментира Робърт Айсъм, главен изпълнителен директор на American Airlines, пред инвеститори и анализатори в четвъртък.

„Какво означава това? Това означава, че няма да наемаме толкова много служители. Това означава, че няма да наемаме толкова много самолети, потенциално. Това означава намаляване на цялостната икономическа активност.“

Същото разочароващо безвремие е надвиснало над хората, които се опитват да планират ваканциите си, алармира Айсъм, добавяйки че никой не се радва на несигурността, когато става въпрос за харчене на трудно спечелените долари.

Все повече ръководители - от главния изпълнителен директор на Goldman Sachs Дейвид Соломон до основателя на Virgin Group Ричард Брансън - предупреждават Уолстрийт и администрацията на Тръмп за вредите, които митата ще нанесат на икономиката.

Брансън заяви, че Тръмп може да нанесе трайни щети с непредсказуемата си търговска политика, която е взела една процъфтяваща икономика и я е разтърсила в основата ѝ.

„Просто е толкова жалко, защото всичко вървеше добре допреди около три месеца“, коментира той.

Главните изпълнителни директори се опитват да уверят инвеститорите, че могат да издържат на тарифната буря, но много от тях също така заявиха, че се надяват хаотичната търговска стратегия на Тръмп да приключи скоро.

Планирането на бъдещето - и прогнозирането на рентабилността - в условията на постоянно променящи се насоки не само накара няколко компании, включително британския производител на напитки Diageo, да намалят прогнозите си. То накара United Airlines да публикува две прогнози: една за стабилна икономика и друга за рецесия.

90-дневното отлагане на Тръмп за налагане на т.нар. реципрочни мита само засили несигурността, казва Соломон от Goldman пред CNBC.

Настроението сега е напълно различно от това, което беше, когато Тръмп встъпи в длъжност през януари и Световният икономически форум в Давос беше изпълнен с оптимизъм, че той ще постави началото на нова ера на по-малко регулации.

„Нивото на несигурност е твърде високо“, добавя лидерът на банковия гигант.

„То не е здравословно и се отразява на инвестициите, разходите и планирането, а това ще засегне растежа и икономиката.“

Междувременно американските потребители са нетърпеливи да изпреварят предстоящия удар върху портфейлите си, особено за стоките с големи цени. През последните седмици разходите в магазините за търговия на дребно в САЩ, особено за електроника и автомобили, се увеличават, тъй като потребителите се опитват да купуват, преди стоките да поскъпнат със стотици или хиляди долари, казва пред WSJ Ричард Феърбанк, главен изпълнителен директор на Capital One Financial, издател на кредитни карти.

Тази тенденция засега спомага за увеличаване на разходите, дори и когато настроенията на потребителите се влошават. В същото време делът на хората, които правят само минимални плащания по кредитните си карти - признак, че се борят да покриват сметките си - е над предпандемичното ниво.

Редица компании предупредиха, че скоро американците може да се наложи да плащат повече за всичко - от смартфони до нови жилища.

Телефоните и другите устройства са далеч в края на списъка на нещата, с които потребителите ще се разделят, дори и да станат по-скъпи, прогнозира шефът на AT&T Джон Станки.

„За съжаление, за клиентите ще трябва да измислим нови начини, за да разберат как да усвоят това увеличение.“

PulteGroup, която миналата година е продала над 31 000 жилища в САЩ на средна цена от 500 000 долара, заяви, че след като тарифите бъдат приложени към много строителни материали, тази цена ще бъде с 5000 долара по-висока. С митата, наложени върху всичко - от порцеланови и теракотни настилки до стомана, всяко ново жилище ще струва поне с 1% повече.

„Това ще се отрази на всяка една ценова точка и потребителска група, която обслужваме“, казва Джеймс Зюмер, вицепрезидент на Pulte, пред WSJ.

Други главни изпълнителни директори изразяват подкрепа за митата. Ръководителят на Steel Dynamics Марк Милет коментира, че тарифите върху вносната стомана и алуминий са „изключително полезни“.

Whirlpool, базираният в Мичиган производител на електроуреди с 10 завода в САЩ, каза, че митата ще изравнят условията на конкуренция.

3M, производителят на хиляди продукти - от опаковъчни ленти до захранващи кабели, заяви пред инвеститорите, че запазването на отношенията с Китай е важно - и че със своите 110 фабрики по целия свят може бързо да регулира потока на доставките си.

„Доставяме продукти от САЩ за Китай, които вместо това бихме могли да доставяме от Европа за Китай“, каза Уилям Браун, главен изпълнителен директор на 3M.

Компанията проучва зони за свободна търговия, стратегии за ценообразуване и преустройство на глобалната логистика, за да отговори на момента.

„Има неща, които можем да направим, за да смекчим част от това въздействие и да запазим отношенията и големия бизнес, който имаме в Китай. Това е 10% от нашата компания.“

Илон Мъск, главен изпълнителен директор на Tesla и важен съюзник на президента, звучеше разстроен, когато го попитаха за митата тази седмица, след като отчете най-лошите приходи на производителя на електромобили от години.

Той въздъхна дълбоко, преди да адресира търговската война, след което заяви, че се е застъпвал за по-ниски мита директно пред Тръмп и ще продължи да го прави.

„Искам само да подчертая, че решението за тарифите зависи изцяло от президента на Съединените щати“, каза Мъск. „Дали той ще се вслуша в съветите ми, зависи от него.“