Споделената мобилност достига 7% от всички градски пътувания до 2030
Според доклад, публикуван във вторник, споделената мобилност - от услуги за споделено пътуване до електрически скутери под наем - ще представлява 7% от всички пътувания в градските пътувания в световен мащаб до 2030 г., в сравнение с 3% в момента.
В доклада на консултантската компания Oliver Wyman, публикуван по време на голямата технологична конференция в Европа - Web Summit в Лисабон, се казва, че пазарният размер на споделената мобилност се очаква да достигне 400 млрд. долара до 2030 г., съобщава Reuters.
В доклада се казва, че споделената мобилност се очертава като "по-устойчив модел" за решаване на различни транспортни проблеми, като например разходи и емисии.
"Секторът на мобилността се промени драматично през последните години и освен автомобилите вече има редица различни видове транспорт, които са на разположение на хората", каза Андреас Ниенхаус, ръководител на форума за мобилност на Oliver Wyman.
За изготвянето на доклада компанията използва данни от стартъпа Bolt, който се занимава с превоз на пътници и доставка на храна.
"Секторът на споделената мобилност се разрасна и през последното десетилетие се използва от милиони хора", казва Маркус Вилиг, главен изпълнителен директор на Bolt. "Видяхме как споделената мобилност се интегрира в по-широки градски транспортни системи".
Но в доклада се подчертава, че индустрията е изправена и пред критики.
Тя е обвинявана, че допринася за задръстванията и емисиите, като увеличава броя на пътуванията по вече претоварените пътища, изразени са опасения за безопасността на електрическите скутери и е критикувана за лошите условия на труд, които работещите в тази индустрия често трябва да понасят.
В доклада се посочва, че през 2023 г. над 9 милиона души ще получават доходи от услуги за споделена мобилност, а до 2030 г. се очаква броят им да нарасне до 16 милиона.
В доклада се казва също така, че споделената мобилност има потенциал да намали значително емисиите в градовете, но "цялостното въздействие понастоящем е нееднозначно", тъй като зависи от фактори като поведението на потребителите и координацията с други видове транспорт.
Моделите на използване на електрически скутери показват, че 10 % от пътуванията директно заместват пътуванията с автомобил.