Една година Threads: Как наистина се справя съперникът на X?
Приложението на Meta има 175 милиона активни потребители месечно, но все още не е ясно дали може да бъде следващият X
Когато Meta стартира Threads миналия юли, веднага привлече огромен интерес: 100 милиона души се регистрираха в социалната мрежа в рамките на дни, което накара мнозина да се чудят дали новата играчка на изпълнителния директор Марк Зъкърбърг ще измести Илон Мъск и Twitter веднъж завинаги.
По това време Зъкърбърг изрази надежда, че приложението в крайна сметка ще привлече десет пъти повече хора в платформата. „Ще отнеме известно време, но мисля, че трябва да има приложение за публични разговори с над 1 милиард души в него“, каза той в публикация през юли миналата година. „Twitter имаше възможност да направи това, но не успя. Надяваме се, че ние ще го направим.”
С наближаването на първия му рожден ден обаче, растежът на Threads изглежда се забавя, като сега приложението има около 175 милиона активни потребители месечно, според Meta. Прилично представяне, разбира се, но е далеч от 1 милиард потребители. Това повдига въпроса дали някое приложение може да бъде наследник на платформата, известна сега като X, да не говорим за разширяване на формата до значително по-голяма аудитория, във време на повишена фрагментация на публиката и скептицизъм към социалните медии, коментира Fast Company.
„Има нещо като подновен интерес към по-слабото използване на социалните мрежи като цяло, свързано с всичко – от здраве до производителност до множество различни неща, и Threads дойде в пика на разговора по тази тема“, казва Ари Лайтман , професор по дигитални медии и маркетинг в университета Карнеги Мелън.
И все пак Meta остава ентусиазиранa към Threads, подчертавайки последните допълнения към функциите като API, позволяващ на разработчиците да автоматизират публикуването на съдържание, по-адаптивен уеб интерфейс, актуални теми и подобрени интеграции с т. нар. fediverse децентрализирана мрежа от социални сайтове.
Платформата позволява на потребителите да споделят снимки, видеоклипове и друго съдържание, но 63% от публикациите са само текстови, според Meta. Екипът на компанията общува редовно с потребителите и бързо създава прототипи на функции, които смятат, че хората ще искат, като наскоро стартиран инструмент за показване на спортни резултати на живо, казва Емили Далтън Смит, вицепрезидент на звеното за продукти в Threads, цитиранa от Fast Company.
Threads постигна успех като място за срещи на потребителски общности, фокусирани върху широк кръг от теми.
Подобно на други социални платформи, потребителите могат да добавят тагове към публикациите си, за да покажат, че са свързани с определена тема или общност – потърсете например Bookthreads и ще намерите много публикации за находки в книжарницата или търсене на препоръка за книга. Прави впечатление, че публикациите в Bookthreads изглеждат изключително позитивни, което може да не е случайно, тъй като екипът на Threads работи за поддържане на „приятелската“ среда в приложението. „Хората наистина харесват това в приложението“, казва по този повод Смит.
Това означава и улесняване на хората да контролират кой може да отговаря на публикации и предоставяне на начини за скриване на конкретни теми или заглушаване и блокиране на определени потребители. Meta обяви по-рано тази година, че няма да препоръчва политическо съдържание от акаунти, които хората не следват, както в Threads, така и в Instagram.
Това също може да е знак, че никоя платформа няма напълно да замени Twitter, който за известно време беше единствена дестинация за текстово съдържание в кратка форма, независимо дали това означаваше шеги и неприятни изказвания за текущи събития, съобщения от политици, автоматизирани прогнози за времето, или актуализации за извънредни новини от журналисти.
„Това, което направи Twitter вълнуващ в неговия пиков период, беше, че имаше много различни групи от хора заедно и случайна кръстосана комуникация през цялото време“, казва Кевин Дрискол, доцент в катедрата по медийни изследвания в Университета на Вирджиния.
Някои от колеги на Дрискол са преместили тези разговори в Mastodon, други професионалисти се насочват към публикуване в LinkedIn или Bluesky, конкурентната алтернатива на X, съоснована от бившия главен изпълнителен директор на Twitter Джак Дорси. Други групи местят дискусиите си към сървъри на Discord, subreddits или партизански форуми като свързания с Доналд Тръмп Truth Social. Някои пък са намалили изцяло използването на социални медии или общуват в частни групови чатове.
Дори в един по-разделен социален свят, Meta залага, че Threads може да играе голяма роля. Приложението току-що разшири своята интеграция с fediverse, като миналата седмица обяви, че потребителите в над 100 страни вече могат да правят публикации видими за хора, използващи други съвместими с fediverse платформи, като сървърите на Mastodon. Преди това тази опция беше достъпна само в САЩ, Канада и Япония. Тези, които правят това, вече могат да виждат и харесват отговорите от тези други сървъри. Компанията казва, че потребителите „в крайна сметка“ ще могат напълно да следват потребителите на други сървъри.
Разбира се, Threads има и подкрепата на империята на Зъкърбърг – Meta. Потребителите на Facebook и Instagram могат да се регистрират само с няколко щраквания в Threads, а Meta може да напомня на потребителите в другите си приложения, когато има публикации в Threads, които може да са им интересни. Платформата също така засега не показва реклами и няма фиксиран график за това кога трябва да се монетизира, тъй като в момента се фокусира върху растежа, казва Смит.