Лимончелото винаги е било запазена марка за италианците, а туристите са свикнали да му се наслаждават като дижестив след обилните вечери по време на ваканциите си на Ботуша.

През последните месеци обаче, може да срещнете тази напитка на сватба в Гърция, на командировка в Германия, както и на парти в Лондон, пише The Guardian и търси отговор на въпроса как лимоново жълтия дижестив изведнъж печели толкова голяма слава, ставайки звезда на масите в ресторанти и барове по цял свят.

Отчасти, тенденцията се дължи на неудържимия възход на Aperol spritz – един от маркетинг феномените на последното десетилетие.

Баровете предлагат разнообразие от шприцове в търсене на следващото „голямо нещо“.

„Хората обичат да си поръчват лимончело шприц като освежаваща, по-малко горчива алтернатива на Aperol или Campari“, казва Марика Тонучи, оперативен мениджър напитки в групата италиански ресторанти Big Mamma в Европа.

Но тя не визира само клиентите на филиала на Big Mamma в Милано. Казва, че лимончелото е станало популярно от Лондон до Лил, от Берлин до Брюксел, но „клиентите ни в Испания го обичат най-много. В ресторантите в Мадрид лимончело шприцът, приготвен с домашен ментов сироп, е много популярен“.

Травис Тойн, търговски директор на групата Chilled Pubs, е съгласен, че лимонът е „лесен“ аромат, за разлика от Campari например, което не е по вкуса на всеки.

„Не мисля, че има много хора, които да не харесват лимон“, казва той. Освен това лимончелото не е прекалено силно.

„Да – в сравнение с джина, който съдържа поне 37,5% алкохол, то обикновено е между 26% и 28%. Но когато се смеси с просеко, все още е силно - и ако сте свикнали да пиете Aperol, който е само 11%, лимончело шприц може да ви хване неподготвени. Направо ви завърта главата“, признава Тойн.

Благодарение на шприца италианските производители на лимончело се радват на ръст на продажбите в световен мащаб.

The Spirits Business съобщава, че преди десетилетие повече от две от всеки три бутилки лимончело са изпити в Италия, а миналата година 50% са изнесени навън.

По данни на Европейската агенция по храните, лимончелото на Pallini, най-продаваната марка, е нараснало с 66% за последните четири години, докато секторът е нараснал с 31% между 2019 и 2023 г. Германия и Обединеното кралство са най-бързо растящите пазари.

Миналия месец в Обединеното кралство в менюто на пъбовете на Wetherspoon's беше добавен лимончело шприц – сигурен знак, че напитката е станала масова, допълва The Guardian.

Стивън Ройнфелд, жител на Аделаида и автор на книгата Steve the Bartender's Cocktail Guide, споделя, че популярността на коктейла нараства и в Австралия. „Толкова добре се съчетава с нашето горещо лято и утолява жаждата. Aperol spritz беше популярен толкова дълго време, а limoncello spritz е следващата еволюция.“, допълва той.

Произходът на лимончело е толкова мъгляв, колкото и самият ликьор, но се смята, че за първи път е произведен около 1900 г. в Неапол, на Амалфийското крайбрежие (лимончело шприц е известен и като Амалфийски шприц) и в Сицилия.

Слънце и сладост, лимони и la dolce vita - тази асоциация с Южна Италия със сигурност е още една причина за успеха на лимончело.

Традиционно то се произвежда чрез накисване на кората на лимони сорт соренто или сфузато в неутрален алкохол, след което се смесва със захарен сироп. Произведено по този начин в тези региони, напитката може да има печат за защитено географско указание.

Марката Villa Massa от Соренто например, този месец обяви инвестиция от 2 млн. евро за удвояване на производството. Тя вече е най-продаваната марка лимончело в Испания, Португалия и Нидерландия и планира да разшири дейността си в САЩ и Латинска Америка.

Но лимончело не защитено наименование за произход, както шампанското, което може да се произвежда само в областта Шампан във Франция.

Производителите навсякъде по света могат да произвеждат лимонов ликьор и да го наричат лимончело - и все повече от тях го правят, особено в Калифорния, Австралия и Нова Зеландия.

Ройнфелд е съсобственик на дестилерията за джин Threefold в Аделаида, която се е насочила към производството на лимончело, тъй като то е един от най-продаваните ѝ продукти.

„Много австралийски дестилерии за джин се справят добре с лимончелото“, допълва той. „Нашето включва местни растителни съставки и използва лайм, както и лимони.“ Той предлага да добавите към шприца изстискан пресен лимонов сок и щипка сол. „Солта наистина потиска горчивината и засилва плодовия вкус.“

Лимончело се произвежда и в дестилерии в Обединеното кралство.

Сам Евънс, ръководител на продажбите в дестилерията „Шекспир“ в Стратфорд, казва, че компанията за първи път е направила лимитирана партида лимончело през 2021 г. Тя била разпродадена почти веднага и сега напитката е част от основната гама на дестилерията.

„Бяхме разтърсени от реакцията. Напитката се превърна в елемент от менюто на много местни барове и ресторанти“, допълва той. И отново, това не е само копие на италианско лимончело.

„Когато хората мислят за лимончело, те често се връщат към почивката си в Италия – пият сладка напитка след вечеря, седнали на слънце. Нещо в британските лета обаче показва, че сладкият стил не е същият. Нашето лимончело не е прекалено подсладено; позволяваме му да има острота.“

Шприцът не е единственият нов начин за поднасяне на лимончело. В Италия то се използва за разнообразяване на класически коктейли, например в негрони д'Амалфи замениха джина с него и модификацията се хареса на клиентите.

В Jacuzzi в Кенсингтън, Западен Лондон, дори се предлага изискана версия на десерт, приготвена от сорбе от бергамот, лимончело и шампанско. „Лимонемису“, което се сервира в някои ресторанти на Big Mamma, включва бисквитки, напоени с редукция от лимончело и крем маскарпоне с капка от ликьора – прекрасна алтернатива на тирамисуто.

Най-запалените фенове на лимоннчелото не напускат Италия без бутилка от него. Затова продажбите на пазара на безмитна и туристическа търговия процъфтяват. Невъзможно е да пропусна огромните витрини с лимончело в безмитните магазини на летищата в цялата страна. Има изобилие от марки, които продават бутилки с всякаква големина, готови шприцове в кутии и дори веган лимончело крем ликьор с кокос.