През последните няколко години гейминг индустрията се разраства със скоростни темпове и пред нея се разкриват огромни възможности за растеж.

На пазара се появяват все повече нови компании, които освен, че оформят висококонкурентна среда, предоставят на потребителите възможности за по-голям избор на продукти и за все по-атрактивно персонално преживяване.

Ключовото в този аспект обаче е доколко всяка кампания успява да се адаптира на локално ниво - както относно регулациите и законодателството, така и към нуждите на клиентите, особено в Европа.

Основните фактори за постигането на целта са качествен продукт, ефективен брандинг и разбиране на пазарните тенденции.

Това бяха част от най-важните изводи от дискусията, посветена на бъдещето на гейминг индустрията и мястото на България като потенциален лидер в региона на Централна и Югоизточна Европа.

Разговорът се проведе в рамките на форума Digital Trends 2024 г. В престижното международно събитие участваха технологични експерти и лидери от едни от най-големите компании и организации в света – Google, Amazon Web Services, Accenture, UEFA, FIFA, Bundesliga, Aston Villa, LiveScore, заедно с визионери и ръководители от българската технологична и финансова среда.

Организаторите Profit.bg и Sportal.bg са част от Ringier AG, а водещ на дискусията беше Мартин Петров, член на борда на директорите на Sportal Media Group.

България в световната карта на гейминг индустрията

Всички участници в дискусията категорично се обединиха около тезата, че страната ни вече е наложена успешно в сектора - както с възможностите на своите технологични таланти, така и със средата на локално ниво, която предоставя за развитие на чуждестранни компании.

България е център за таланти. Има много хора в индустрията, партньори, колеги, които вече са открили офиси тук, използвайки ресурсите, които имате. Способността на хората в тази индустрия не е нещо непознато, коментира Ирина Русимова, главен търговски директор в Amusnet.

Централата на тази компания се намира в София, където работят над 800 служители, а офисите ѝ са разположени в над 14 локации по света.

Целта ни за следващата година е да открием поне още две нови локации, а стратегията ни за в бъдеще е да създаваме локални хъбове, за да сме свързани с клиентите си и да получаваме достатъчно информация, с която да отговаряме на пазарните очаквания, допълни Русимова.

Тя подчерта, че говорейки за провайдъри като Amusnet, има много сериозна конкуренция - може би 200-300 подобни компании по цял свят.

По думите й, секторът може да бъде основно разделен на две части - много големи компании, които са лидери, известни на аудиторията, с огромно присъствие на пазара и по-малки, които са тъкмо прохождащи, новатори, но все още в процес на развитие с дълга перспектива пред себе си.

Напълно съгласен с позицията на Ирина Асимова относно позицията на България беше Александър Николов, ръководител на звеното за анализ на данни в EGT Digital.

Компанията е на пазара от 4 години и наблюденията са, че растежът е изключителен, а процесите се случват много динамично.

Гейминг бизнесът в България се случва локално. Това означава, че на ниво продукция той е тук, а растежът е глобален. Над 800 човека работят в EGT Digital, оперираме на три континента. На практика, ние сме по цял свят, но иновацията и адаптирането на технологията се извършват от локални момчета и момичета, обясни Николов.

В България имате фантастични таланти - видях това още преди 8 години, когато за първи път започнах да работя тук. Ние инвестираме в тех хъба ни в България, мисля, че това е правилният начин на мислене, това е правилната стратегия, категоричен е Марко де Чезаре, директор по регулаторните въпроси в Kaizen Gaming.

От 2017 г. вървим само нагоре, лидери сме в Бразилия, но ни отне между 3-4 години да стигнем до тази позиция на пазара там, допълни той.

Позитивният си опит от България сподели и Адам Ламентович, главен търговски директор в Superbet, компания, която също оперира на пазарите на няколко континента, включително у нас.

Започнахме от Румъния преди 15 години, където в момента имаме 50% дял, 25% е делът на пазара в Полша, лидери сме в Белгия, оперираме в Сърбия, влязохме и в Бразилия преди няколко години, където имаме над един милион активни месечни клиенти.

Имаме и лиценз в Мексико, и разбира се в България, където на пазара има голям потенциал, категоричен е Ламентович.

Големите предизвикателства - от технологии до регулации

Според Марко де Чезаре, в условията на повишен глобален растеж, ако можете с правилната скорост да предлагате продукта си и имате успех в това - толкова повече пазари ще си гарантирате, тъй като те ще идват естествено.

Стига да имате солидна технология, подчерта експертът.

Според него, устойчивостта не може да бъде гарантирана в дългосрочен план.

Пазарът се развива и трябва да имате подход, да развивате бизнеса, да инвестирате в бранда, маркетинга. Но без един солиден продукт - няма да стигнете далеч. Може би, ако говорехме за това преди 15 години щях да ви кажа нещо друго, но сега ситуацията е съвсем различна, допълни той.

Според него, компаниите трябва да са адаптивни не само от продуктова, но и от регулаторна гледна точка, в зависимост от правните изисквания в различните локации.

Тоест, продуктът е свързан и с други основни елементи на бизнеса и всичко това трябва да е едно цяло. Когато имате установени процеси, които подкрепят технологичността, това ще ви позволи да представите продукта си по-бързо от конкурентите, допълни Де Чезаре от Kaizen Gaming.

Съгласие с казаното от него изрази и главният търговски директор в Superbet Адам Ламентович.

Всяка една инвестиция по целия свят е абсолютно различна, затова трябва да се адаптирате към условията. Няма унифицирани регулаторни изисквания, подчерта той и допълни:

Само тези компании, които отговарят на местните нужди и следват преживяването на клиентите на локална база, ще успеят.

Ако например имате 50 локации - всички те ще бъдат различни - като регулации, пазар на реклама, интерес към портфолио, дигитално преживяване на клиентите.

Как генеративният AI променя индустрията

От гледна точка на генеративния AI, той е нещо много вдъхновяващо, много ново в сферата и може в много голяма степен да подобри креативността например, коментира Александър Николов от EGT Digital.

Защото тази технология е много добра в създаването на иновациите в определени сценарии, така че хората ви да имат оперативна ефикасност, с която да изпъкнете пред конкурентите, допълни той.

Според него, експертизата в последните 20 години се подобрява - хората имат достатъчно опит за тези години, изградили са огромни общности, университетите са много адаптирани към високия интерес относно генеративния AI.

Ние следим тенденцията при клиентите, разбираме правилно какво ни казват чрез различни способи, инструменти, персонализиране на техните преживявания. Всички интерфейси са насочени към тях, отбеляза Адам Ламентович.

Тайната съставка на нашия успех? Ние сме обсебени от клиентите си - от предоставянето на добър продукт за тях. Това е, което ни отличава от конкурентите.

Мислим за индустрията като много повече от гейминг и спорт. Свързваме феновете със спорта, но за нас транзакциите са дериват. Ние гледаме какво е преживяването на клиента, допълни той.

Според Ирина Русимова от Amusnet, създаването на една нова игра е огромно предизвикателство и е необходима е пълна синергия между различните екипи преди тя да бъде пусната на пазара.

Така че, е много трудно за една компания да бъде в крак с изискванията на всеки пазар. Става дума за голяма ликвидност, за намиране на точните тенденции и доставянето на правилни продукти.

В този аспект, AI може да създава огромно количество съдържание, да следи предпочитанията на играчите, да дава съвети и стимули дали да тръгнем в една или друга посока, допълни експертът.