Когато става въпрос за интернет, европейците не могат да направят почти нищо без САЩ.

Когато европейците търсят информация, 90% от тях разчитат на американския технологичен гигант Google, за да намерят това, което търсят. Около 5% използват Bing на Microsoft, според данни на StatCounter.

Дори и да изберат уеб браузър, базиран в Европа, той най-вероятно използва инфраструктурата на Google или Bing, което означава, че заявките се изпращат до американските компании и се показват техните класации, посочва Deutsche Welle.

Както казва Кристиан Крол, главен изпълнителен директор на най-голямата германска търсачка Ecosia, „ако САЩ утре прекратят достъпа до резултатите от търсенето, ще трябва да се върнем към телефонните указатели“.

Въпреки че прекъсването е малко вероятно, американските компании оскъпяват достъпа до своята инфраструктура за търсене, съобщава онлайн изданието за корпоративни технологии The Register. На този фон съществува и напрежение относно това какво може да означава втори мандат на президента Доналд Тръмп за европейския технологичен сектор.

За две европейски компании за търсене решението е да създадат конкурент.

По-рано през ноември Ecosia и френският ѝ партньор Qwant обявиха, че обединяват усилията си за създаване на европейски уеб индекс - огромна база данни с уеб страници, които могат да се използват за отговаряне на заявки за търсене.

„С оглед на това, че изборите в САЩ се развиха по този начин, мисля, че се засилва страхът, че бъдещият президент ще направи неща, които ние като европейци не харесваме много“, казва Крол пред DW.

„Ние, като европейска общност, просто трябва да сме сигурни, че никой няма да може да ни изнудва.“

Ecosia и Qwant стартират своя проект, наречен European Search Perspective (EUSP), за френския пазар в началото на 2025 г., а по-късно през годината ще последва Германия. В зависимост от инвеститорите ще последват и други езикови пазари.

Стремежът на ЕС към дигитален суверенитет

Идеята е свързана с популярна тенденция в европейската политика - дигиталния суверенитет. Аргументът е, че ЕС се нуждае от контрол върху ключови инфраструктури и услуги, за да намали зависимостта си от други глобални сили, и се лансира по-специално от Тиери Бретон, бивш комисар на ЕС по въпросите на вътрешния пазар.

Старшият научен сътрудник в Европейския център на Атлантическия съвет Кенет Проп казва пред DW, че „трябва да има европейска опция“ в някои области, в които понастоящем доминират американските доставчици.

„Така разбирам това последно бизнес начинание и очевидно то насочва към възможността, че при администрацията на Тръмп ще има по-обтегнати отношения между САЩ и ЕС, така че те се опитват да определят наличието на местна опция като пазарно предимство“, посочва той.

Дори и при благоприятна политическа обстановка, да се опиташ да намериш място до гигант като Google е изключително трудно. Но последните събития може да направят задачата малко по-лесна.

Законът за цифровите пазари на ЕС, който до голяма степен е в сила от средата на 2023 г., гарантира, че крайни потребители като Ecosia и Qwant имат достъп до данните на американските компании, които са от съществено значение за подобряване на собствените им алгоритми.

Компанията майка на Google, Alphabet, също е изправена пред правна битка, за да запази бизнеса си с търсене. През август американски федерален съдия установи, че Google незаконно е монополизирала пазара на търсене, а Министерството на правосъдието на САЩ предложи тя да продаде собствения си уеб браузър Chrome. Това би могло да нанесе огромни щети на печалбите на компанията и значително да повлияе на нейното господстващо положение.

Наред с това все по-честото интегриране на изкуствения интелект в търсачките въвежда на пазара други нови играчи като OpenAI и Perplexity.

„Търсачките преминават през еволюция. Никой все още не знае как ще изглежда тя, но ще бъде нещо различно“, казва Крол. „Можем да използваме тази възможност и да създадем нещо ново, което да ни направи наистина най-добрият продукт, който можете да имате на пазара.“

Крол очаква, че базата данни на Ecosia ще бъде полезна за други компании, които искат да обучават така наречените големи езикови модели (LLM) в Европа.

Привлекателен пазар ли е Европа?

Успехът в технологичния сектор в Европа обаче е труден. Американските компании обикновено имат много по-лесен достъп до инвестиции. Въпреки че Крол не иска да каже колко очакват да похарчат Ecosia и Qwant, те все още търсят партньори.

Проп също така подчертава различния подход към регулациите, които в САЩ често са по-малко строги.

„Мнението в Европа, особено от страна на Европейската комисия, е, че трябва да се създаде цялостна регулаторна база, както беше направено по отношение на защитата на личните данни и изкуствения интелект“, казва той. „Това се превръща в конкурентно предимство за европейските компании.“

Въпреки че досега технологичният сектор в Европа се е развивал като цяло, добавя той, в действителност не е създал силни конкуренти на американските компании.

По-подходящи резултати за европейците

Засега прицелът не е насочен към сваляне на някоя от американските компании. Крол смята, че Ecosia и Qwant могат да се стремят към между 5 и 10% пазарен дял в Европа до 2030 г.

Макар тази цифра да изглежда ниска, тя пак ще представлява огромен обем резултати от търсенето, които на свой ред ще бъдат използвани за подобряване на алгоритъма.

Основната разлика, отбелязва той, е, че резултатите трябва да са по-подходящи за европейците. Пример за това са по-голямо разпространение на европейски новинарски издания или по-различни възможности за пътуване.

„Няма да боядисваме това в европейски цветове или нещо подобно. Но, например, ако някой търси пътуване от Берлин до Париж, бихме могли да подчертаем влаковите връзки вместо самолетните“, казва той.