Как се краде Gen Z талант: Атрактивната заплата вече не е достатъчна
Все повече японски компании предлагат покриване на студентски кредити и субсидирани жилища в опит да решат проблема със застаряващата работна сила
За много от представителите на Gen Z изплащането на студентските кредити и осигуряването на прилично жилище изглежда като неосъществима мечта.
Но това не е проблем за младите японски таланти, които тепърва излизат от университета и се вливат в работната сила на пазара на труда.
Над 40% от студентите, които завършват през март тази година, са получили минимум едно предложение за работа, цяла година преди да приключат образованието си, сочи доклада за 2024 година на изследователския институт Shushoku Mirai Kenkyusho.
Това е най-високият процент на завършващите таланти в страната от 2016 г. насам, отбелязва Fortune.
Причината за тази тенденция е свитият пазар на труда. При застаряващото население и ниската раждаемост, в Япония просто няма достатъчно квалифицирани млади служители, така че компаниите прибягват до наемане на студенти.
Тъй като те вече обмислят оферти за работа, преди още да са се дипломирали, работодателите увеличават залозите.
Японските компании се обръщат към варианти със субсидирани жилища, облекчения за студентски кредити и други. Един от най-големите работодатели също се включи в кампанията.
Застаряването на работната сила е лошо за бизнеса, но е предимство за талантите
Много страни се борят за най-добрите таланти от Gen Z, но в Япония пазарът на труда е особено тежък.
През първата половина на 2024 г. раждаемостта достигна рекордно ниско ниво, като намаля с 5,7% в сравнение със същия период на 2023 г., според доклад за 2024 г. на Министерството на здравеопазването, труда и социалните грижи.
Тъй като раждаемостта продължава да спада, това ще предизвика шокови вълни в персонала на японските компании. Най-младото и интелигентно работещо население на възраст от 20 до 24 години е намаляло с 36% за последните 30 години, според данни за 2024 г. на японското Министерство на вътрешните работи и комуникациите.
С тези темпове се очаква, че до 2040 г. страната може да се сблъска с недостиг на 11 милиона служители, според доклад за 2023 г. на мозъчния тръст Recruit Works Institute.
Този нарастващ недостиг на работна ръка принуждава някои от водещите работодатели, като сладкарница Hizatsuki, да наемат персонал от чужбина. Но поради общата предпазливост към наемането на чуждестранни кадри в компании, където служителите обикновено говорят само японски, наемането на местни хора остава по-желано.
За да убедят изгряващите японски таланти да се включат и да останат, работодателите използват силни аргументи.
Бар, кафене и сауна
На японските работници от Gen Z се предлага нещо повече от солидно възнаграждение и качествени пакети зза здравеопазване.
Спонсорираните от работодателите жилища стават все по-популярни, тъй като кризата с разходите за живот доведе до затруднения за много хора. Инфлацията скочи до 41-годишен връх в края на 2022 г. и дори най-обичаното и достъпно ястие в страната - раменът, е засегнато от по-високите разходи.
Ето защо компании като Nippon Life, един от най-големите японски застрахователи, инвестират в общежития за служителите си.
През 2023 г. компанията построи сграда с 200 стаи за мъже в търсен жилищен район близо до Токио Дисниленд. Служителите на Nippon Life, живеещи там, плащат под една трета от наема за подобен вариант в района. Осигурени са и субсидирани жилища за работещите жени.
Търговската компания Itochu също е инвестирала в нов жилищен комплекс за своите служители мъже, само на половин час път с влак от офиса на компанията в Токио. Осигурени са още закуски и вечери през делничните дни, както и други екстри, включително бар, кафене и сауна. През 2025 г. Itochu ще открие и сграда за служителките си.
Японските работодатели все по-често привличат завършилите колеж с покриване на студентски кредити.
Според проучване на Японската организация за студентски услуги броят на компаниите, предоставящи такава помощ, се е удвоил между ноември 2023 г. и 2024 г. Компании като Tokyo Energy & Systems дават до 20 000 йени (127 долара) на месец за погасяване на студентски кредити, с общ лимит от около 3,6 милиона йени (22 800 долара).
Друга съблазнителна привилегия се появи при един от най-големите работодатели, следвайки популярността на това предимство в германските и британските компании: Метрополитенът на Токио, в който работят над 160 000 души, разрешава четиридневна седмица на служителите си от април тази година.