Животът след OnlyFans: Илюзията за близост и цената на фалшивата интимност
В свят, където достъпът се продава като ексклузивност, а връзките стават все по-изкуствени, истинската стойност на автентичността никога не е била по-висока
![Животът след OnlyFans: Илюзията за близост и цената на фалшивата интимност](https://sportal365images.com/process/smp-images-production/profit.bg/15022025/8b58c877-b0bc-4923-b4c4-3b8d3c826a92.png?operations=crop(0:0:2046:1151)&format=webp)
С времето OnlyFans със сигурност се превръща в явление, което променя представите ни за социалните мрежи и начина, по който хората монетизират съдържанието, което публикуват онлайн, както и популярността си.
Платформата, създадена почти преди десет години, през 2016 г. от Тимъти Стокли, стартира с прост, но изключително доходоносен модел – продаването на „достъп“ до създателя на съдържание.
Това не е какъвто и да е достъп, а илюзия за близост и ексклузивност, пише WIRED. Стокли осъзнава, че хората са готови да заплатят не само за съдържание, но и за усещането, че са част от живота на създателите му.
В интервю за WIRED през 2019 г. той сравнява концепцията с популярната в САЩ система Uber, която позволява на всеки да печели пари от автомобила си.
В този случай, обаче, всеки с аудитория може да монетизира вниманието на последователите си. „Инфлуенсърите са новите знаменитости“, казва той.
Днес съмнение в огромното влияние на OnlyFans няма. Платформата не само генерира милиарди долари, но и затвърждава нова икономика на създателите на съдържание, където това да бъдеш известен може да бъде капитализирано по нови начини.
Фен културата, която отдавна определя американското общество, бързо се превръща в основния двигател за успеха на платформата. Както обяснява професор Кърт Фаулър, „това, което потребителите купуват, не е просто съдържание, а усещане за истинска връзка“.
Социалните мрежи из основи промениха начина, по който изграждаме връзките си с хората, независимо дали става въпрос за платонични или романтични отношения.
Днес комуникацията в социалните мрежи е пропита с обсесивност – харесваме, следваме, ангажираме се с определени видове съдържание, търсим неограничен достъп до хората, с които сме обсебени.
Толкова, че дори главният здравен инспектор на САЩ, Вивек Х. Мърти, призовава социалните платформи да бъдат обозначени с предупреждение, тъй като допринасят за нарастващата криза с психичното здраве при младите хора.
Очаква се до 2030 г. глобалната икономика на създателите на съдържание да достигне 528 милиарда долара, а платформи като Fansly и Fambase успешно монетизират тенденцията, за да се случи това възможно най-скоро.
За съжаление обаче, чувството за достъп остава просто илюзия. Това, което можете да си купите в платформи като OnlyFans, никога няма да бъде реална връзка, а само усещането, че имате такава.
Това е дигитално пространство, наситено с илюзорност, където границите между истината и измамата се размиват. Генеративният AI изкривява езика, манипулира изображенията, подменя идентичността. Дезинформацията се разпространява с лекота, а дори платформите за запознанства залагат на изкуствения интелект, за да улеснят първоначалните разговори между потребителите си.
OnlyFans, доскоро символ на директния контакт между създатели и фенове, днес разкрива истинското си лице. Повечето от най-популярните профили се управляват не от реалната личност, за която плащаш, а от нископлатени служители, които комуникират с последователите.
Сега дори тези работници са застрашени от замяна с AI ботове, способни да имитират разговори. Истинският въпрос обаче е какво ще се случи с автентичността на комуникацията между хората.
Германският философ Валтер Бенямин още през 1935 г. предупреждава, че масовото възпроизвеждане на изкуството заличава неговата "аура" – онова неуловимо, но истинско усещане за оригинал. Днес този дебат се води все по-често, но вече се върти около изкуствения интелект: ще ни направи ли по-ефективни технологията, или ще заличи душата на човека?
Според Ерик Валдщайн, съосновател на Beyond – нова социална платформа, която се фокусира върху изграждането на реални общности – стойността на автентичността само ще нараства.
„Колкото по-изкуствен става светът, толкова по-голямо ще бъде търсенето на истинската връзка“, казва той. Според него все повече хора се отдръпват от алгоритмите и търсят смислени връзки – не просто „своя човек“, а „своите хора“.
Това, което следва след ерата на OnlyFans, е доста по-оптимистично. В бъдеще ще печелят точно платформите, предоставящи онова, което машините не могат да пресъздадат – истинското усещане за принадлежност към общност.