Платформата YouTube има тайна страна, за която дори не сте подозирали. Поне досега.

По-голямата част от 14,8 милиарда видеоклипа почти никога не са били гледани, разказва BBC.

През 2025 г. се навършват 20 години от създаването на YouTube. От скромното си начало като място за любители, днес тя е такъв гигант, че се нарича новия Холивуд. Номер едно е по отношение на телевизионните стрийминг услуги, където потребителите гледат милиарди часове.

Водещите YouTube потребители редовно изпреварват големите студия. За сравнение, през 2024 г. в САЩ и Канада са продадени около 823 милиона билета за кино. В същото време само най-успешното видео на MrBeast е събрало 762 милиона гледания, което е приблизително едно гледане на всеки 10 души на Земята.

Това е визията, която YouTube популяризира - гладка, професионална, забавна и шумна - но от една по-различна гледна точка, всичко това е фасада.

Същността на YouTube прилича повече на този видеоклип от 2020 г., който преди BBC да го публикива, е гледан само два пъти. Мъж насочва камерата през прозореца на спалнята си, когато в разгара на зимата се разразява виелица. „Ето го“, казва той. „Падащият сняг.“

На заден план се чува звукът на телевизор. Птица каца на близката ограда. Минават 19 минути. Нищо не се случва.

„Разговорите за YouTube, се основават на бедна представа за това какво всъщност представлява платформата“, казва Райън Макгрейди, старши изследовател в Инициативата за дигитална обществена инфраструктура в Масачузетския университет в Амхърст, САЩ.

„Когато се съсредоточаваме само върху това, което е популярно, пропускаме как огромното мнозинство от хората всъщност използват YouTube за качване на файлове и не обръщаме внимание на ролята, която той играе в нашето общество.“

Става въпрос за един цял един свят, който всевиждащият алгоритъм на YouTube няма да ви покаже.

„YouTube не е само средство за професионалисти“, казва Макгрейди. „Ние разчитаме на него като на подразбиращо се видео в интернет. YouTube е инфраструктура. Той е изключително важен инструмент, който обикновените хора използват, за да общуват.“

За да разкрият тази страна на YouTube, Макгрейди и колегите му създават инструмент, избиращ видеоклипове на случаен принцип. Изпробва над 18 трилиона потенциални URL адреси, преди да събере достатъчно голяма извадка за истински научен анализ.

Сред изводите на изследователите е, че средният клип е гледан само 41 пъти; публикациите с над 130 гледания всъщност са в първата третина на най-популярното съдържание на услугата.

С други думи, огромната част от YouTube е практически невидима.

Повечето от тези видеоклипове не са предназначени за нас, за да ги видим. Те съществуват, защото хората се нуждаят от дигитален таван, където да съхраняват спомените си. Това е интернет, който не е оформен от натиска на кликовете и алгоритмите - поглед към място, където съдържанието не трябва да се представя, където то може просто да съществува.

В дивата природа

Преди 12 години американка на име Емили публикува в YouTube клип, наречен „sw33t tats“.

Във видеото Емили е в стаята си в колежанското общежитие, докато по-малката ѝ сестра рисува с маркер по долната ѝ устна. „Спри да мърдаш!“ - крещи сестра ѝ, докато момичетата едва успяват да контролират смеха си.

Емили, която сега е на 34 години и живее в Ню Йорк, е забравила за съществуването на това видео, докато BBC не я пита за него.

„Дори не помня защо го качих“, казва тя. „Мисля, че исках да го изпратя на сестра ми, но също така трябваше да освободя място на твърдия си диск. Просто ми трябваше място, където да го сложа. Не знам, смешно е и странно. Радвам се, че все още е тук.“

„Склонни сме да приемаме, че причината да използваме социалните медии е да опитваме да бъдем инфлуенсъри. Но е грешен начин да се мисли така“, казва Итън Зукърман, който ръководи изследването на YouTube като директор на Инициативата за дигитална обществена инфраструктура на Масачузетския университет.

От YouTube съобщават на BBC, че не е правилно да се твърди, че платформата не позволява да гледате клипове с малко гледания или съдържание от малки канали. Работата на алгоритъма е да помага на хората да намират видеоклиповете, които искат да гледат и които ще им дадат стойност, казва YouTube, а понякога това включва видеоклипове с малък брой гледания.

„Магията на YouTube се състои в това, че независимо дали видеоклипът има 60 гледания или шест милиона, хората могат да намерят общност, да научат ново умение, да се забавляват или да споделят гласа си със света“, казва Бут Булвинкъл, говорител на YouTube. „Всеки канал започва от една и съща празна страница, от която може да изгради аудитория и да развие бизнес.“

Между 2009 г. и 2012 г. iPhone включваше функция, която позволяваше на потребителите да публикуват клипове директно в YouTube с няколко докосвания. От YouTube съобщават, че качването на мобилни устройства е скочило с 400% на ден.

Освен ако хората не са добавили потребителско заглавие, името на всички тези видеоклипове е следвало стандартен формат, което ги прави лесно откриваеми десетилетие по-късно. Няколко онлайн експерти са изследвали тези видеоклипове, които очевидно наброяват милиони. Един от тях дори създава персонализиран плеър за преглед.

Според Зукърман например, в Южна Азия YouTube и подобни мрежи функционират като инструмент за видеосъобщения за хора с ниска или никаква грамотност. Всъщност по-голямата част от YouTube идва от страни извън САЩ.

Лабораторията на Зукърман е изчислила, че над 70 % от видеоклиповете в YouTube са на езици, различни от английския. Можете да видите рибари в Южна Америка, които махат от лодка, или строителни работници, които говорят на хинди за това колко им липсва домът. Подобни видеоклипове попадат в т.нар. съдържание „приятели и семейство“, където всички коментари и взаимодействия идват от хора, които познават потребителя лично.

„Ако някой от тези видеоклипове стане вайръл, това би означавало, че нещо ужасно се е объркало.“, казва Зукърман.

Малки моменти

Повечето негледани клипове са достатъчно безвкусни, за да разтопят мозъка ти:

• Булка се подготвя за фотосесия

• Мърморещ кореец разказва за политиката

• Шест секунди на инструктор по бойни изкуства, лишени от контекст

• Автомобил, който се опитва да избяга от паркинг

• Безкрайни, прозаични записи на екрани от видеоигри

Проучване на Масачузетския университет в Амхърст установява, че хората, играещи видеоигри, съставляват почти 20% от YouTube.

От време на време се натъквате на нещо забавно или по-често просто странно.

Някои видеоклипове са сърцераздирателни.

Възрастен мъж описва как живее в кола във ферма, разменяйки ръчен труд за място, където да отседне. Имаше трогателна почит към починала котка от нейния собственик. „Кико не успя да се справи“, казва той, сдържайки сълзите си. „Толкова е тихо без нея тук.“

Бил „The WoofDriver“ Хелман е 58-годишен мъж, работещ в сферата на недвижимите имоти в околностите на Балтимор, САЩ. Но това не е неговата страст.

Това са неговите кучета и уникалният начин, по който се грижи за тях. Хелман е построил над 50 превозни средства, изработени по поръчка, които използва, за да извежда четирите си хъскита на „градски мушинг“. Той използва социалните медии, за да документира приключенията им по пътеките в източната част на САЩ.

През последните 14 години Бил е публикувал над 2400 видеоклипа в YouTube, много от които включват оригинални рок песни. (Казва, че всъщност е написал повече от 100 песни за WoofDriver.)

Полага много труд, тръгвайки на път с дронове и групи приятели, за да документира пътуванията си. Дори е плащал на известни личности чрез платформата Cameo, за да популяризира видеоклиповете. Но при всички усилия каналът му често не получава достатъчно популярност. Много от видеоклиповете са с двуцифрени гледания.

„В много случаи не получавам голяма аудитория, но това не ме притеснява. Просто бях толкова влюбен в това колко щастливи са кучетата, че си помислих „Трябва да споделя това“. Може би това ще вдъхнови някого да се грижи по-добре за кучетата си, но аз използвам YouTube като облак, за да документирам приключенията си.“

YouTube не плаща сметките, а WoofDriver не продава нищо - макар че с удоволствие ще ви даде размерите, ако искате да си построите собствен градски кучешки впряг. „Правя го само заради радостта, която ми носи“, казва той.

Ако го търсите, ще го намерите

Подобно на съдържанието на Хелман, по-голямата част от тези невиждани видеоклипове в YouTube варират от неутрални до преобладаващо положителни.

Изследванията показват, че алгоритъмът на YouTube засилва негативността, утвърждава стереотипите и дава на потребителите малък контрол върху съдържанието, което не искат да виждат. С течение на времето YouTube се сблъскваше с все повече критики, свързани с речта на омразата, политическия екстремизъм и дезинформацията.

Заедно с други платформи на социалните медии е използван от наркокартели и от терористи като инструмент за популяризиране и набиране на нови членове.

YouTube твърди, че компанията използва набор от насоки за общността още от първите си дни, за да определи какво е позволено. Удвоила е усилията си, за да се справи с отговорностите.

Един от начините, по които YouTube измерва успеха си, е чрез „процента на гледанията с нарушения“. През 2017 г. на всеки 10 000 показвания в YouTube 63-72 показвания са идвали от съдържание, което е нарушавало правилата на YouTube, но днес този брой е спаднал до 8-9 показвания, според компанията.

YouTube твърди, че предоставя на потребителите няколко начина за управление на препоръките и резултатите от търсенето, като например изтриване на историята на гледанията.

„Ако го търсите, ще го намерите“, казва Макгрейди. Все пак няма значение колко рядко се случва едно вредно видео, ако то има много гледания, допълва той, затова вредното съдържание остава сериозен проблем в YouTube.

Когато се говори за регулациите на самите видеоклипове в YouTube, фокусът почти винаги е върху съдържанието, което става вайръл, казва Макгрейди. Това пренебрегва задълженията, които YouTube би трябвало да има, тъй като компанията управлява част от важна инфраструктура.

YouTube, за който говорим - този, който е пълен със знаменитости, скандали и изкуствена популярност, разказва само част от историята, допълва изследователят.