Туризмът през лятото на 2022 г. беше определен като „пътуване за отмъщение“, тъй като потребителите по цял свят опитваха да компенсират времето, загубено в разгара на пандемията.

Три години по-късно обаче, ентусиазмът за нови и нови пътешествия изглежда като далечен спомен от миналото, пише Yahoo Finance.

American Airlines и Southwest Airlines понижиха прогнозите си за 2025 г. тази седмица позовавайки се на несигурността в икономиката. Delta Air Lines направи същото в началото на месеца.

Все повече бизнес лидери обсъждат предпазливостта на потребителите, която започва да тежи на индустрията за отдих и хотелиерство, а опасенията им бяха отразени в последния доклад на Федералния резерв.

В района на Бостън например собственици на ресторанти в Кейп Код отбелязват забавяне през първото тримесечие, а хотелските резервации за лятото са малко по-ниски от тези през последните години.

„Посещенията от Канада намаляват чувствително, а летните пътувания от Европа и Китай също могат да пострадат поради негативните реакции на търговската политика на САЩ“, се посочва в доклада на Фед.

„В по-широк план представителите на бизнеса в сферата на туризма изразяват опасения, че намаляването на потребителското доверие може да навреди на разходите за отдих.“

Същата тенденция се наблюдава и в други американски щати, като например Ню Йорк, където туристическите посещения от Канада бележат намаление, се казва още в доклада.

В района на Атланта, който включва целия щат Флорида, престоите в хотели са намалели и са били по-кратки по продължителност. Служебните пътувания също са по-малко. Продажбите на билети за развлечения намаляват.

„Големите атракциони, които обикновено привличат чуждестранни посетители, отбелязват спад на пътуващите от чужбина, особено от Канада, а летищата и авиокомпаниите отчитат забележителен спад на чуждестранни туристи до САЩ“, посочват от Фед Атланта.

В района на Сан Франциско "потребителското търсене на самолетни билети, хотели и развлекателни събития се забавя - нетипична тенденция за периода на растеж в началото на пролетта. Освен това се съобщава за слаби обеми на резервациите за лятото".

Проучване на компанията за потребителско финансиране Bankrate също потвърждава, че все по-малко американци планират да пътуват това лято.

Около 46% от анкетираните са заявили, че планират лятна ваканция в сравнение с 53% през 2024 г. От тези, които не възнамеряват да пътуват, почти две трети (65%) са заявили, че основната причина са парите.

Не само разходите за пътуване обаче възпрепятстват хората да планират пътувания - повече респонденти са заявили, че разходите за ежедневието (68%) са по-голям проблем от разходите за почивка (64%).

Освен това се е увеличил броят на тези, които са заявили, че „не са сигурни“ за плановете си за лятна почивка - от 18% през 2024 г. до 23% през 2025 г.

Митата и опасенията от възможна рецесия карат все повече пътници да подхождат изчаквателно към летните почивки, казва Тед Росман, старши анализатор в Bankrate.

„Виждаме повече съкращения и потенциал за по-високи цени, което кара много хора да се притесняват“, обяснява той пред CNBC, позовавайки се на спада в настроенията на потребителите през последните седмици.

Проучването показва, че планиращите да теглят кредит за финансиране на лятна почивка също са намалели от 36% на 29%. Проучването сред 2238 възрастни е проведено в средата на март.

Проучването показва също, че 15% от анкетираните се притесняват за безопасността на полетите. Това се случва на фона на няколко шумни авиационни инцидента в САЩ, включително сблъсък във въздуха между реактивен самолет на American Airlines и военен хеликоптер, както и на продължителни проблеми с контрола на качеството в Boeing.

Според мартенски доклад на Bank of America вътрешните разходи за настаняване, полети и туристически дейности започват по-бавно в САЩ тази година.

„Възможно е неотдавнашният спад на потребителското доверие да доведе до това, че хората да се колебаят дали да резервират пътувания или да обмислят намаляването им“, се посочва в доклада.

В него се отбелязва също, че лошото време в някои части на страната може да е ограничило разходите за пътувания, докато по-късният Великден може да е изместил някои разходи, които обикновено се правят през март, за април.

В доклада се посочва, че домакинствата с по-ниски доходи намаляват най-много разходите си за пътувания, докато по-заможните туристи предпочитат да харчат повече пари в чужбина.

Секторът на пътуванията и туризма съставлява около 3% от Брутния вътрешен продукт на САЩ и в него са заети около 6,5 млн. души през 2023 г., се посочва в доклада, като се цитират сателитните сметки за пътуванията и туризма на Бюрото за икономически анализи.