За глобалните компании способността за иновации и адаптация в условията на възход на генеративния изкуствен интелект е ключово предизвикателство, пред което са изправени лидерите във всяка индустрия.

И макар докладът на Accenture за 2024 г. да установи, че 81% от компаниите виждат AI като един от основните лостове за обновление и възход, това не означава, че служителите са на същото мнение.

Само 51% от тях се вълнуват от използването на AI за подобряване на работата им и само 45% вярват, че компанията им ще го използва по полезен начин, според глобално проучване на Great Place To Work, проведено сред близо 43 000 служители, пише Fortune.

В такава ситуация предимството ще е за компаниите, в които служителите отчитат високо ниво на доверие към своите лидери. Тогава е много по-вероятно те да въвеждат успешно иновации и да се развиват. Great Place To Work установява, че когато служителите вярват на лидера си, е 4 пъти по-вероятно да имат желание за участие в иновации.

Преживявания, които изграждат доверие

Преживяванията, които карат служителите да съобщават за по-високи нива на доверие в своите лидери, са същите, които отличават най-добрите работни места в света на Fortune от типичните компании. В зависимост от това в коя част на света сте, различните преживявания оказват влияние върху вероятността да вярвате на своя лидер.

В Азия най-голямата разлика е в това дали служителите чувстват, че техните ръководители се грижат за тях като за нещо повече от работещи. Когато те са запознати с целите и стремежите им в живота, и оценяват техния принос за компанията, е с 42% по-вероятно това да повиши доверието на подчинените им.

В Европа наличието на етични мениджъри, които спазват основните ценности на компанията, е довело до 107% по-голяма вероятност служителите да имат доверие в лидера си.

В Латинска Америка ясните очаквания от ръководството повишават вероятността служителите да имат доверие с 60%. В САЩ и Канада справедливите практики за повишения карат служителите да имат 59% повече доверие. Справедливите повишения също така повишават доверието в лидерите на служителите в Африка с 67%.

За всички тези преживявания компаниите в списъка на най-добри работни места превъзхождат типичните такива.

При тях 55% повече служители казват, че мениджърите полагат грижи и внимание отвъд стойността им като служители, а 48% казват, че лидерите въплъщават ценностите на компанията.

На типичното работно място по-малко от половината от служителите казват, че повишенията са справедливи, което най-добрите работни места превъзхождат с 60%.

Когато служителите участват в иновациите, вълнението от AI нараства

Преживяванията, които въвличат служителите в иновации, са безценни за компаниите, които се опитват бързо да се адаптират към нови технологии като генеративният изкуствен интелект.

Когато те са обучени за AI, е по-вероятно да се вълнуват от използването на инструменти с технологията. Запознаването им с рисковете и ползите повишава с три пъти вертоятността да се вълнуват от използването на AI в своята позиция.

Най-добрите работни места в света създават култура на иновации, предлагаща възможности за обучение, отворени за всички служители, и насърчава цялата работна сила да допринася с идеи за подобряване успеха на компанията. Когато служителите казват, че имат много значими възможности за иновации, вероятността да се вълнуват от използването на AI е с 82% по-голяма.

Въодушевлението им би могло да доведе до огромна разлика в това, с което се сблъскват компаниите при внедряването на нови инструменти на AI. Компаниите от списъка на най-добрите в света предлагат ясни примери за това как да ангажират служителите с технологията.

В Salesforce, №10 в списъка, служителите имат достъп до различни модули за обучение в платформата Trailhead, включително сесии като „AI за бизнеса“, „Отговорно създаване на AI“ и „AI за обслужване на клиенти“. Компанията е създала вътрешно предизвикателство да проведе „един милион разговора за AI“, подчертавайки важността всеки служител да бъде запознат и ангажиран.

В ServiceNow, №21 в списъка, служителите могат да използват платформа за обучение frED, за да се запознаят с редица теми, включително изкуственият интелект. Изградена на базата на платформата ServiceNow, близо половин дузина екипи са участвали в разработването ѝ, като са предложили ключова обратна връзка, за да се гарантира успешното ѝ пускане. Над 65% от служителите са използвали frED през първите четири седмици след стартирането ѝ.

AI и ESG

Компаниите, които ангажират служителите да въвеждат иновации и да развиват уменията си в AI, могат да окажат силно въздействие и върху възприемането на околната среда, социалната сфера и управлението (ESG).

Great Place To Work установява, че когато служителите са обучени да използват инструменти за AI, те са с 47% по-склонни да смятат, че компанията им взема решения в полза на околната среда, и с 27% по-склонни да кажат, че решенията на компанията им са в полза на обществото.

Лидерите с високо доверие са съставката, която отключва иновациите и стимулира бизнес резултатите, и са важна част от пъзела по приемането на изкуствения интелект в бъдещето на работните места, допълва Fortune.