Той поема управлението на Stellantis в един от най-кризисните периоди за автомобилния производител: Запознайте се с Джон Елкан - милиардерският наследник на една от най-известните индустриални династии в Европа.

Сега той най-накрая излиза на преден план, като за първи път в историята ще ръководи ежедневните операции на шестата по големина група по продажби на автомобили.

Миналата неделя Джон Елкан прие оставката на изпадналия в затруднение главен изпълнителен директор Карлос Таварес след катастрофални девет месеца.

За да се запознае отблизо със загадъчния 48-годишен милаирдер, Fortune разговаря с Дженифър Кларк, автор на биографичната книга за историята на фамилията, която стои зад Fiat - L'Ultima Dinastia („Последната династия“).

Джон Елкан разговаря с авторката многократно, за да предостави личната си гледна точка за бурното си минало.

Кларк го представя като трезв, сериозен и непретенциозен бизнесмен, воден от едно принципно желание: да гарантира, че семейното богатство може да бъде предадено на следващото поколение, дори ако това означава да предприеме нестандартни стъпки.

Той вече е променял неведнъж стратегията на 125-годишния автомобилен производител - двигател на италианската икономика по времето на дядо му Джани Аниели.

Компанията придобива Chrysler преди десетилетие, а след това обединява сили с конкурентния френски автомобилен производител Peugeot SA през 2021 г.

„Джон няма сантиментална привързаност към Fiat, както дядо му“, казва Кларк. „Той е много по-отдалечен. Вече е направил неща, които дядо му никога не би предприел, като сливането и преместването на централата от Италия.“

Неговият прагматичен и безсмислен стил означава, че може да се обърне на мига, ако обстоятелствата изискват това.

„Когато Fiat Chrysler преговаряше с Renault, той просто реши в рамките на една вечер“, допълва Кларк.

Живот, изграден от отговорности

Роден през 1976 г. в Ню Йорк като най-голямото от трите деца в наскоро разпаднал се брак, Елкан има обтегнати отношения с майка си, след като тя се омъжва повторно, и изпитва естествена отговорност за брат си Лейпо и сестра си Джиневра.

„Джиневра е била само на една или две години, когато родителите им се развеждат.“, казва Кларк.

Елкан израства в много страни, включително Бразилия, където научава португалски в допълнение към свободното владеене на английски и италиански, а след това заминава да учи в гимназия в Париж.

„Майка им е католичка, баща им е евреин, доведеният им баща е руски православен християнин - живели са в различни страни, говорели са различни езици, така че са доста еклектични“, добавя Кларк. „Освен на почивка, Джон никога не е живял в Италия, докато не започва да следва инженерното си образование в Торино.“

Именно желанието му да поеме отговорност, съчетано с вродено любопитство и интерес към семейния бизнес, се оказва ценно за Джани Аниели, когато Джон започва да прекарва повече време в Торино, докато е в университета.

Семейна трагедия

Елкан обаче не е подготвен за настоящата си роля.

Той е въвлечен в семейния бизнес на много ранна възраст, като е назначен в борда на Fiat едва на 21 години.

Една от първите кризи, които го подлагат на изпитание, идва малко след смъртта на дядо му през 2003 г., когато компанията е в последния си финансов подем, след ново вливане на семеен капитал - ключово за предоговарянето на условията по огромния банков дълг.

Факторът, който може би изиграва ключова роля за ранното наследяване на Джон, е трагичното минало на Аниели.

Прадядото загива при ужасяващ летателен инцидент, при който е разкъсан от витлото на самолета си. Чичо му Едоардо пада от мост в Торино при обстоятелства, които остават неясни и до днес, а братовчедът на Елкан умира на 33-годишна възраст от рядка форма на рак.

През 2005 г. братът на Джон едва се спасява от свръхдоза.

Самият Джон предпочита да стои встрани от булевардната преса, за разлика от колоритния си, свободолюбив брат - или дори от дядо си, прочут с романса си с Рита Хейуърт и дори с Джаки Кенеди.

Бъдещето на Stellantis

Елкан може и да остава на заден план в Stellantis, но той е главен изпълнителен директор на семейния инвестиционен холдинг Exor, който управлява различните икономически интереси на фамилията, регистрирани на борсата.

Сред тях са италианският футболен клуб Ювентус, с който семейството е неразривно свързано, и, което е важно, 24,6% дял във Ferrari, където той е и председател на Управителния съвет.

След пандемията Елкан инвестира 2,8 млрд. долара в сферата на здравеопазването, а Exor става единственият най-голям акционер в нидерландската група за здравни технологии на Philips.

Той се стреми да се включи и в технологичната стартъп сцена, като през октомври прие на среща съоснователят и главен изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман по време на италианската технологична седмица, допълва Fortune.

„За да издържите, трябва да се развивате и да се уверите, че това, което правите, е актуално“, съветва той Николай Танген, управител на норвежкия суверенен фонд на стойност 1,8 трилиона долара.

Като се има предвид семейната му история, дали Елкан вече подготвя собствените си деца за управление?

„Питала съм го това. Той няма да ви отговори директно. Достатъчно е да кажа, че търси някой, който е готов да започне всичко отначало с нов набор от предложения“, отговаря Кларк. „И те трябва да са ентусиазирани и с хъс, а не да искат просто да имат чувство за дълг.“

Вероятно това ще бъдат и неговите критерии и за новия главен изпълнителен директор на Stellantis, допълва Fortune.