Компанията на Илон Мъск Tesla дебютира с продажби на пазара в Саудитска Арабия - богатото на петрол кралство, чиито дълги пустинни магистрали са дом на бензиновите SUV автомобили и където на стотици километри разстояние няма зарядни устройства, отбелязва CNBC.

Американският производител на електромобили се надява, че успехът в съседни държави като Обединените арабски емирства и малкият, но нарастващ брой купувачи на електромобили в региона са положителен знак за бъдещо търсене.

Моментът е знаков: Tesla официално стъпва на пазара в Рияд на 11 април точно преди дългоочакваното посещение на президента на САЩ Доналд Тръмп в Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства и Катар, което се очаква да се състои същия месец, въпреки че все още не е официално потвърдено.

На този фон, автомобилният производител е изправен пред рязко спадащи продажби, особено в Европа, основно заради реакциите срещу противоречивата роля на основателя и главен изпълнителен директор Илон Мъск в администрацията на Тръмп.

„Разгледайте нашата глобална гама от бестселъри и влезте в свят, захранван от слънчева енергия, поддържан от батерии и задвижван от електрически превозни средства“, гласи изявлението, с което се обявява новината в сайта на Tesla.

„Изживейте бъдещето на автономното шофиране със Cybercab и се запознайте с Optimus, нашия хуманоиден робот, докато показваме какво следва в областта на изкуствения интелект и роботиката.“

Въпреки репутацията на бастион на петролното богатство, Саудитска Арабия не е чужда на електромобилите - нейният суверенен Фонд за публични инвестиции, е мажоритарен акционер в американската компания за луксозни електромобили Lucid Motors от 2019 г. През 2023 г. Lucid отвори първия завод за автомобили в Саудитска Арабия, припомня CNBC.

Кралството също така разработва своя марка електрически превозни средства, произведена - Ceer Motors, чрез съвместно предприятие между PIF и тайванския производител Foxconn. Ceer планира да разпространява автомобилите си на пазарите в Близкия изток през 2025 г.

Навлизането в сферата на производството на електрически превозни средства е част от „Визия 2030“ - мащабната кампания на Саудитска Арабия за диверсифициране на икономиката от зависимостта от петрола.

Кралството вероятно разглежда навлизането на Tesla като напредък към заявената си цел за преминаване на 30% от всички автомобили в столицата Рияд към електрически до 2030 г., като част от по-широка стратегия за намаляване наполовина на емисиите в града.

Китайският производител на електромобили BYD също вече е на саудитския пазар, което означава, че Tesla е изправена пред конкуренцията на BYD и Lucid Motors на все още малка територия.

Според доклад на консултантската компания PwC през 2024 г. електромобилите са представлявали едва 1% от всички продажби на автомобили в кралството.

„Tesla няма да бъде пионер на пазара. В други страни тя много често е била първа - в Саудитска Арабия вече не“, коментира пред CNBC Татяна Христова, директор на отдела за прогнозиране на продажбите на автомобили в ЦИЕ и Близкия изток в S&P Global Mobility.

„Автомобилите на BYD са известни на пазара, дори и да не са единствените, така че стартът ще е труден“, смята тя. Анализаторите очакват през първите две години след дебюта в Саудитска Арабия да бъдат продадени от 10 000 до 15 000 единици Tesla, включително през тази година.

„След това тя определено ще се сблъска с много силна конкуренция от страна на конкурентите, произвеждани на местно ниво, а също и на китайските “, допълва Христова.

Експанзията в Саудитска Арабия също така предполага възстановяване на влошените отношения между Мъск и кралството, които досега водеха до разширяване на дейността на Tesla в почти всички страни от Персийския залив с изключение на Саудитска Арабия.

Според данни от миналогодишно проучване на PwC за потребителите в Близкия изток, над 40% от потребителите в Кралство Саудитска Арабия обмислят да закупят електромобил през следващите три години.

Зарядните станции в кралството са малко на брой, но новосъздадената компания за инфраструктура за електрически превозни средства планира да изгради 5 000 бързи зарядни устройства до 2030 г., се казва в доклада.

Христова изтъква „натрупания резерв от клиенти, които са чакали Tesla“ в кралството, като друг положителен знак за дебюта на автомобилния производител на местно ниво. „Предполагаме, че през следващите години ще има добро търсене на автомобили Tesla. Винаги казвам, че липсата на наличност я прави желана“, допълва анализаторът.