Как един шоколад от TikTok доведе до световен недостиг на шамфъстък
Вайръл мания, високи цени и глобална лудост по един десерт – историята на дубайския шоколад, която изненада дори производителите на ядки
&format=webp)
Няма как да не си спомняте за дубайския шоколад, който превзе TikTok преди няколко месеца. Е, оказва се, че апетитът на интернет не само не стихва, а и направо унищожава световните запаси от шамфъстък, пише Fast Company.
Историята започва още през 2023 г., когато инфлуенсърката Мария Вехера публикува видео как разопакова и дегустира луксозен шоколадов десерт с кръстоска между кюнефе и шоколад Milka – Can’t Get Knafeh of It.
Самият шоколад е създаден още през 2021 г. от бутиковия производител Fix, но именно TikTok го тласка към светлината на прожекторите – с над 124 милиона гледания само на едно видео.
Шоколадовото „чудо“ изглежда като малко бижу: млечен шоколад, преплетен кадаиф и кремообразен пълнеж от шамфъстък, който светва в зелено още щом го разчупиш.
Не след дълго социалните мрежи вече са пълни с ревюта, сравнения с имитации и опити за домашно приготвяне.
И точно когато изглежда, че шоколадът е достатъчно труден за откриване, идва и истинският проблем – дефицитът на шамфъстък.
По данни на търговеца CG Hacking, цената на ядките е скочила от $7.65 на $10.30 за паунд в рамките на година. „Пазарът на шамфъстък в момента е напълно изчерпан“, казва Джайлс Хакинг пред Financial Times.
Причините за това са няколко: недобра реколта в САЩ, по-голям внос в ОАЕ от Иран (увеличение с 40% само за половин година) и неочаквано потребление, подгрято от TikTok. За сравнение – само година по-рано пазарът е бил в излишък и цените значително са паднали.
Големите брандове вече се включват в тенденцията – Läderach, Lindt, а скоро и Crumbl, която подготвя вкусове „Брауни Дубайски шоколад“ и „Чийзкейк Дубайски шоколад“.
И, както винаги се случва с търсенето на продукти, се появяват доста фалшиви сайтове, които се възползват от шума около бранда.
Междувременно някои магазини започват да ограничават броя на закупените шоколади на човек, което е разбираема тенденция. Когато нещо е едновременно вкусно, модерно и няма достатъчно бройки, няма сила, която да спре потребителите. Особено когато става въпрос за едно от най-желаните нови изкушения от пустинята.