Китайските производители временно преустановяват производството и се насочват към нови пазари, тъй като ефектът от американските мита започва да се усеща, съобщават компании и анализатори, цитирани от CNBC.

Загубените поръчки вече се отразяват и на заетостта.

„Знам за няколко фабрики, които са пуснали работниците си в почивка за няколко седмици и са спрели по-голямата част от производството си“, казва пред CNBC Камерън Джонсън, старши партньор в консултантската фирма Tidalwave Solutions в Шанхай. Според него най-силно засегнати са фабриките за играчки, спортни стоки и стоки от типа на тези в магазините за 1 долар.

„Макар засега процесът да не е мащабен, вече е видим в ключовите експортни центрове, а опасенията са, че ще се разрасне“, добавя Джонсън. „Надеждата е митата да бъдат намалени, за да се възобновят поръчките, но дотогава компаниите ще съкращават служители и спират производствени линии.“

По оценки на Goldman Sachs, между 10 и 20 милиона работници в Китай са ангажирани в производството за американския пазар, на фона на общия брой от 473,45 милиона служители в страната през миналата година.

След поредица от бързи съобщения този месец САЩ наложиха нови мита, които удвоиха цената на китайските стоки, а Пекин отговори с реципрочни мерки. Докато президентът Доналд Тръмп твърди, че преговори с Китай текат, китайската страна отрича в момента да се водят разговори.

Въздействието от скорошното удвояване на митата е „много по-сериозно“ от това на пандемията Covid-19, казва пред CNBC Аш Монга, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Гуанджоу компания за управление на доставки Imex Sourcing Services. Според него за малките фирми с ограничени ресурси внезапното увеличение на митата може да се окаже фатално.

Монга планира старта на нов уебсайт Tariff Help, който да помага на малките бизнеси да намират доставчици извън Китай, заради високото търсене на алтернативи от страна на клиентите.

Нови стратегии за продажби

Нарушенията в бизнеса принуждават китайските износители да търсят нови канали за реализация.

Фабриката за спортно облекло Woodswool, разположена близо до Шанхай, бързо е преминала към онлайн продажби чрез лайвстрийминг в Китай. Само за седмица компанията е получила над 30 поръчки на стойност над 5000 юана (около 690 долара).

„Всички наши американски поръчки бяха отменени“, казва Ли Ян, директор на фабриката, цитиран от CNBC.

Преди това над половината от производството е било предназначено за американския пазар, като сега част от капацитета ще остане неизползван за два-три месеца, докато се изградят нови пазари. Компанията има над 20 години опит в продажбите в Европа, Австралия и САЩ.

Участието в лайвстрийминг е част от мащабна инициатива на големите китайски технологични компании, подкрепена от Пекин, за пренасочване на стоките към вътрешния пазар.

Woodswool продава продуктите си чрез Baidu, като използва виртуални човешки аватари за лайвстрийминг. Такива продажби стартират за две седмици без нужда от скъпо студио и екип.

От Baidu съобщават, че работят с няколкостотин китайски бизнеса, за да открият вътрешни онлайн канали, като предоставят безплатни AI инструменти като платформата Huiboxing.

Предизвикателствата на вътрешния пазар

Компанията за електронна търговия JD.com ще инвестира 200 милиарда юана (около 27,22 милиарда долара) за изкупуване на китайски стоки, предназначени за износ, и за реализацията им в страната.

Фирмата за доставка на храни Meituan също се ангажира да помага на износителите да се преориентират към вътрешния пазар, без да посочва конкретни суми.

Все пак 27,22 милиарда долара са едва 5% от общия износ на Китай към САЩ за миналата година, който възлиза на 524,66 милиарда долара.

„Няколко компании ни казаха, че при 125% мита техният бизнес модел е нежизнеспособен“, казва пред CNCB Майкъл Харт, президент на Американската търговска камара в Китай.

Според него тарифите между двете страни вероятно ще останат в сила на определено ниво, като ще се допускат изключения за някои продукти.

Търсене на нови пазари извън САЩ

Много китайски компании вече избягват да пренасочват износа си към САЩ чрез други държави, поради засиления контрол на американските власти, обяснява Ашли Дударенок, основател на маркетинг компанията ChoZan.

Някои компании преместват производството си в Индия и Югоизточна Азия, докато други се ориентират към клиенти в Европа и Латинска Америка.

Лю Сю, управител на електронния търговец Beijing Mingyuchu, продава санитарни продукти на бразилския пазар. Въпреки предизвикателства като колебания в обменния курс и високи транспортни разходи, той смята, че търговията с Бразилия няма да бъде сериозно засегната.

Износът на Китай за Бразилия се е удвоил между 2018 и 2024 година, същото важи и за износа към Гана.

В условията на пандемията от COVID-19 е създадена компанията Cotrie Logistics в Гана, която подпомага бизнеса с доставки от Китай. Според главния изпълнителен директор Брайт Тордцрох, компанията вече генерира приходи между 300 000 и 1 милион долара годишно.

Тордцрох допълва, че търговското напрежение между САЩ и Китай е накарало много компании да търсят нови логистични маршрути, което може да създаде допълнителни възможности за Cotrie.