Главният изпълнителен директор на Michelin: Хаосът е новият ред
За Флоран Менего гъвкавостта е противоотровата срещу търговските войни, а митата няма да сложат край на глобализацията – просто ще я променят
&format=webp)
Световната икономическа система навлиза в период на радикални промени. За мултинационалните компании с трансгранични вериги за доставки това може да означава сериозен проблем.
Главният изпълнителен директор на Michelin Флоран Менего обаче твърди, че гъвкавостта, която компанията му е развила през последното десетилетие, ще ѝ помогне да преодолее бурните времена.
„Светът беше различен преди пандемията и преди президентът Тръмп да бъде избран още през 2016 г. Това предизвика промени по целия свят.
Присъстваме в 175 държави, но светът се развива непрекъснато, особено в отношенията между тях. Геополитическият риск, който винаги е съществувал, сега е на първо място в дневния ред.
Видяхме и войната, която пристигна внезапно в Европа, което промени изцяло нашите вериги за доставки. Силно зависехме от Русия за суровини и за една нощ трябваше да променим всичките си вериги за доставки.“, обяснява Менего пред Fortune.
Според него пандемията е променила и начина, по който компаниите управляват персонала си.
„Смятахме, че движението е нещо естествено, а изведнъж повече от половината свят беше блокиран.
След това имахме огромна инфлация, която бързо промени и начина, по който си представяхме веригите за доставки, поради рязкото повишаване на разходите. Всичко това създаде нов свят вътре в Michelin.
Замисляме се, че може би сме сгрешили при определянето на хаоса и реда. Преди имахме представа за ред, но сега може би хаосът е новият ред.
Нова стратегия за новия хаос
„Въпросът беше дали нашата стратегия е адекватна в този нов свят. Michelin разви по-добра гъвкавост.“
Един от начините, по които Michelin подобрява своята устойчивост към хаотичната среда, е диверсифициране на дейността в областта на композитните материали, при които различни материали се свързват помежду си, за да образуват едно цяло вещество.
Гумите са композитни материали от десетилетия, така че тази бизнес насока използва съществуващия опит на компанията. Сега Michelin произвежда и гъвкави тръби, зъбни ремъци, огромни конвейерни ленти за минни съоръжения и гумирани тъкани за надуваеми лодки.
Компанията дори произвежда малки композитни компоненти, предназначени за хирургично въвеждане в човешкото тяло.
Понастоящем композитните материали съставляват само 5% от дейността на Michelin, но целта е до 2030 г. този дял да достигне 20%. Водещият проект е офертата на Michelin за осигуряване на безвъздушни гуми за лунния автомобил Artemis на НАСА.
„Разработването на тази технология ще има много ползи и за нашите ежедневни гуми, които ще се използват на Земята“, казва Менего.
Глобалната конкуренция се засилва от години и няма признаци да намалее в бизнеса с гуми, дори и с новите тарифни режими. Китай е най-очевидният конкурент в момента, но заплахата не е нова.
„През последните 15 години се конкурираме силно с Китай и това ни укрепва, при условие че те спазват приемливите правила на играта. Направихме реални постижения в технологиите си заради натиска от Китай.
Когато се присъединих към Michelin, натискът идваше от Япония. След това се появи Корея. Заради размера на Китай е много вероятно да се появят един или двама глобални, световни играчи, а след това ще имате един от Индия и вероятно след това може да видите нещо от Африка.
Това е нормално, защото смятаме, че броят на автомобилите в света ще се удвои, така че има място за всички. За 20 години видяхме да се появяват над 100 производители на гуми от Китай.
Така че, това ще трябва да се промени. Има твърде голям капацитет, но не и достатъчно технологии.“
От години Michelin променя конфигурацията на производствения си отпечатък, за да се справи с тези променящи се пазарни условия.
„Преразгледахме начина, по който трябва да се работи по глобалната верига за доставки. От известно време имаме визия за взаимоотношенията между отделните региони. Доставянето на нещо, което е от решаващо значение за производството ви, от противоположната част на света може да не е разумно, освен ако не сте принудени да го направите.
Например, дърветата за естествен каучук не растат в Италия. Те растат само в ивица от 200 км северно или южно от Екватора. Но трябва ли да произвеждате в Китай, защото там е по-евтино?
Митата няма да сложат край на глобализацията, само ще я променят
Настоящите тарифни войни имат за цел да се борят с дисбаланса между производствените разходи в различните страни, но според Менего това няма да попречи на инерцията на глобализацията, която е от нетна полза за света.
„Ние вече сме глобализирани. Начинът, по който се извършва тази глобализация обаче може да се промени.
Как да се уверите, че богатството е равномерно разпределено между държавите, но и между населението?
Ако сте по-интелигентни, можете да намалите разходите. Но ако структурата на разходите ви е различна поради данъчни или социални условия, това е погрешно. Предхождащата глобализация е извършена с предпоставка да се намери нещо по-евтино на друго място или с по-малко правила за екологичните условия. Но като цяло глобализацията е била много добра за света, защото стотици милиони хора са били извадени от бедността.“
Стратегиите на Michelin за локализация и диверсификация биха могли да я направят по-малко уязвима към тарифните войни в САЩ в сравнение с някои глобални компании.
„Около 70% от това, което продаваме в САЩ, се произвежда там. Митата ще окажат влияние, но по-малко. Северна Америка е изградена върху споразумението NAFTA, което обещаваше свободен поток между Канада, Мексико и САЩ. То се превърна в USMCA по време на предишното президентство на Тръмп.
Внезапната промяна на тези правила ще бъде неефективна за тези три държави.
Икономиката ще пострада заради митата, а гражданите ще пострадат, защото това ще означава инфлация.
Невъзможно е да променим веригите за доставки за една нощ. Ако тарифите останат за няколко години, ще трябва да преразгледаме инвестиционните си планове и ще мине десетилетие, преди това да стане ефективно.“
В краткосрочен план Michelin ще трябва да увеличи цените си.
„Това, което ще се случи, е, че нашите клиенти ще трябва да плащат повече или ще преминат към по-евтини предложения от други марки. Но сме в по-добра позиция от повечето си конкуренти.“
Според Менего глобализацията се променя, макар да не е приключила.
„Ние не определяме това като хаос. Ще се адаптираме.
Европа трябва да играе централна роля в света както Китай днес, както Индия утре, както Америка. Това, което ни липсва в Европа в момента, е визия.
Визията, когато изграждаше ЕС, беше да постигнем мир в Европа. Трябваше да спрем да се бием помежду си, защото споделяме една земя.
Успяхме, защото в продължение на 70 години нямаше война. Но след това изгубихме от поглед причината за това, сега се нуждаем от нова визия. Смятаме, че Европа е един гигантски супермаркет. Това не е достатъчно.“
Бизнесът с композитни материали е може би най-радикалната промяна на Michelin към по-голяма гъвкавост и по-дългосрочен план.
„С композитните материали ние определяме нова бизнес категория, която не е съществувала преди“, казва Менего.
Но това е само част от промяната към по-голяма гъвкавост. „Това е като доброто готвене“, заключава той, който все пак той е французин.
„Понякога имате нужда от повече сол, понякога от малко повече захар. Никога не е едно и също. Адаптираш се в зависимост от определени условия. По-скоро става въпрос за приспособяване към моментния приоритет, отколкото за промяна в дългосрочната стратегия. Ние сме наясно къде искаме да стигнем. Не знаем обаче пътя, по който да го направим.“