Германската индустрия е в „страховит срив“, предупреждава бизнесът
Производителите във всички сектори се надяват на конкретни и бързи действия от следващото правителство, а близката перспектива не е оптимистична
За последните 40 години, през които Beckhoff Automation работи, собственикът Ханс Бекхоф не помни да е виждал икономическа криза като сегашната.
„Обикновено можете да очаквате криза веднъж на пет до осем години. Този път това е страхотен срив, наистина дълбок.“, казва предприемачът пред BBC.
Германската компания произвежда автоматизирани системи за управление за широк спектър от индустрии, включително производството и енергийния сектор.
Тя влиза в групата Mittelstand, високоспециализираните малки и средни предприятия, които съставляват 99% от компаниите в страната, осигуряват 59% от работните места и се считат за „скрити шампиони“ на икономиката.
Способността на Mittelstand да гледа в перспектива на бизнес представянето, вместо да се бори за годишни дивиденти, е част от това, което прави германското производство толкова стабилно.
Глобалната икономика обаче се променя бързо и натискът нараства.
„Все още се справяме добре, въпреки че икономическата ситуация наистина се забави“, казва Фредерике Бекхоф, мениджър корпоративно развитие и дъщерята на Ханс. „Резултатите от тази година няма да се доближат до това, което постигнахме през миналите три.”
През последните години германските компании са засегнати от редица проблеми. Сред рязкото покачване на цените на енергията, последвало нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г., нарастващата обща инфлация и засилената конкуренция от Китай.
Оплаквания има и по отношение на занемарената инфраструктура, като например широко критикуваната железопътна мрежа, мостовете и пътищата в страната.
Други изтъкват бюрократичната тежест на национално и европейско ниво, непоследователното вземане на решения от правителството в Берлин, както и по-високите разходи за труд и недостига на персонал.
„Последните три години не бяха лесни в Германия“, казва Йоахим Лей, главен изпълнителен директор на Ziehl-Abegg, производител на вентилационни, климатични и инженерни системи. „Това, от което наистина се нуждаем, е надеждно вземане на решения от правителството, а не обръщане на 180 градуса. Можете да планирате и да се адаптирате, ако решението е надеждно. Това движение напред-назад натоварва много компаниите в Германия“.
Коалиционното правителство на Германия се разпадна по-рано този месец и сега общите избори са насрочени за 23 февруаир, а на 16 декември, ще се проведе вот на доверие, допълва BBC.
Сред обратите, които правителството направи в последните години, е отмяната на програмите за субсидиране на термопомпи и електромобили. Това засегна както продажбите на вътрешния пазар, така и целите за нулево нетно потребление.
Берлин отказа да коментира.
Но макар че политическите колебания не помогнаха на германските компании, много от тях гледат на Китай като на ключов фактор, особено производителите на автомобили, които бяха засегнати от два проблема.
Търсенето на автомобили на вътрешния пазар в Китай се е охладило, а Китай вече има собствена силна индустрия с агресивна експортна политика.
„От началото на 2021 г. китайският износ на електромобили е нараснал с 1150%“, казва д-р Сайръс де ла Рубия, икономист в Хамбургската търговска банка.
„Това е само EV. Ако вземете всички автомобили, включително тези, които се движат с изкопаеми горива, тогава ще получите увеличение на китайския износ с 600%. През същия период германският износ се е увеличил с 60%. Така че тук очевидно се наблюдава промяна в пазарните дялове.“
Резултатът от това е, че Volkswagen, най-големият работодател в частния сектор на Германия, заплашва със закриване на местни заводи за първи път в 87-годишната си история. Това може да доведе до закриването на десетки хиляди работни места.
През октомври производителят на автомобили отчете 64% спад на печалбата за третото тримесечие в сравнение с миналата година, обвинявайки основно спада в търсенето от Китай, който традиционно е ключов пазар за премиум марките автомобили на Германия.
Mercedes-Benz отчете 54% спад за същия период, а BMW също отправи предупреждения за печалбата, като и двете компании се позоваха на намалените китайски поръчки.
Според Бекхоф производителите на автомобили и по-широкият германски производствен сектор трябва да повишат своята конкурентоспособност.
„Производителността е нещо, което трябва да приемем сериозно. Богатството, на което се радваме тук, в повечето части на Германия и Европа, не можем да се приема за даденост.“
Германските производители, които изискват маржове на ниска цена, може да изпитват затруднения, допълва Лей, но той смята, че има надежда за висококачествените продукти с иновативни характеристики, които разчитат на инженерство и интелектуална собственост от световна класа.
Д-р Клаус Гюнтер Дойч, ръководител на изследванията на индустриалната и икономическата политика във Федерацията на германските индустрии (BDI), смята, че „много ще зависи от това дали ще успеем да постигнем нива на иновации по-бързо, по-добре и по-последователно в цяла Европа“.
Няма съмнение, че загубата на работни места и преструктурирането на родна земя ще бъде болезнен процес за германски производители като Volkswagen и химическата BASF, която предупреди за съкращения.
Бекхоф обаче вярва, че тази проверка на реалността може да бъде полезна в дългосрочен план. „Мисля, че е добре за германската индустрия, че Volkswagen се натъква на някои проблеми, защото ще увеличи мотивацията“, казва той.
Докато има надежда за положителна трансформация в производствения сектор в дългосрочен план, краткосрочната перспектива ще продължи да бъде предизвикателна. Който и да формира следващото германско правителство, ще трябва да вземе някои трудни решения.
„Все още съм оптимист“, казва икономистът Де ла Рубиа. Според него необходимостта от подобряване на инфраструктурата на Германия вече е „толкова очевидна“, че който и да формира следващото правителство, ще трябва да предприеме действия. „Мисля, че ще си кажат: „Добре, кризата наистина е налице и сега ще направим голям скок“. Това е моята надежда и моето убеждение.”
Мнозина са съгласни, че тази криза може да е точно това, от което Германия се нуждае.
В следвоенните години страната доказа, че има капацитета да произведе „икономическо чудо“ въпреки шансовете си. Обстоятелствата сега са различни, но не може да се отрече, че със съгласувани действия, това може да се случи отново, допълва BBC.